رویدادهای هنری ماه (اسفند 97) - فتح الله کیائیها



گل بود به سبزه نیز آراسته شد
حکایت اول!
اول حکایت آنکه: در چمن زار جمهوری ولایی با هرزه علفهای رنگارنگ دزدی و اختلاس و پولشویی، هرزه علف دیگری همچون قارچ از زمین روییده که نام نامی اش پولشویی در صنعت سینماست؛ اتهامی که یک گوشه اش دامنگیر "شهرزاد" شده است. به نقل قولی از ایسنا توجه کنید: "عباس جعفری دولتآبادی، دادستان تهران، در یک گفت و گوی رادیویی در پاسخ به سووالی درباره پولهای مشکوک در سینمای جمهوری اسلامی گفت: "اینکه عده ای در حوزه سینما پولشویی میکنند را تایید میکنیم؛ کما اینکه چندین پرونده در دادسرا مفتوح است."
او پرونده محمد مهدی امامی، یکی از دو سرمایه گذار سریال "شهرزاد"، را "مهمترین مصداق پولشویی در سینما" دانست و گفت: "وام کلانی بود که گرفته و خرج شد و سریال خانگی معروفی بود که تولید شد و منحصر به این مورد نیست و ما در گذشته در پرونده های دیگری نیز این موضوع را میبینیم."
البته همگان می دانند و اشراف کامل دارند در ولایتی که خانش دزد، داروغه اش دزد، قاضی القضاتش دزد، وزرایش دزد ،کارخانه دار و کاسبش دزد، امانت دارش دزد و وکلای مجلسش دزدند، دزدی سینماگران "خودی" که جای خود دارد. با توجه به اینکه: آنها در سیاهی لشگر کردن مردم در بخش ثروت عمومی هم ید بیضایی دارند.

حکایت دوم!
و اما حکایت دوم را می توان در زمره ی سرقتهای هنری و یا اختلاس هنری دانست، به خصوص که متهم این پرونده کسی نیست جز تولیت آستان قدس رضوی که خوب می دانید دنباله این ریش به صورت کدام کوسه ای در جمهوری ولایی آقایان وصل است و اما اصل حکایت: آستان قدس رضوی بر اساس متن و موسیقی سرود "ای ایران" نماهنگی منتشر کرده با این مضمون که پرچم سه رنگ ایران با قصد ظهور امام زمان، "این آخرین یادگار علی" از "خمین" علم شده با این هدف که ایرانیان در "رکاب ولی" بایستند. خانه موسیقی با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که سرود "ای ایران" به ثبت ملی رسیده و جزو میراث معنوی ایران است و نمی توان آن را تحریف کرد. گلنوش خالقی، دختر روح الله خالقی، سازنده اثر نیز با انتشار بیانیه ای از ایرانیان خواسته است به اقدام آستان قدس در تحریف سرود "ای ایران" اعتراض کنند.
با توجه به این خلاصه خبر می توان حدس زد که کفگیر هنری ولایت آنچنان به ته دیگ خورده است که برای عرض اندام در این مقوله دست به سرقت آثار هنری و میراث به ثبت رسیده می زند و این در حالی است که بودجه های آشکار حوزه های هنری ولایت ام القرا سر به ارقامی نجومی می زند که برای آگاهی کامل از چند و چون ارقام می توانید به لوایح بودجه دولت نگاهی دوباره بیندازید.

ادبیات

دو جایزه نوبل در یک سال برای ادبیات (تصویر1)
بنیاد تصمیم گیرنده در مورد جایزه نوبل ادبیات اعلام کرد که آکادمی سوئد در ماه اکتبر امسال هر دو جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ را اعلام خواهد کرد. این بنیاد که سال گذشته به دلیل رسوایی جنسی یکی از اعضای آن ضربه خورده بود، توانسته خود را بازسازی و اعتبارش را بازسازی کند. بنیاد نوبل قبلاً هشدار داده بود که اگر آکادمی سوئد (مسوول گزینش برندگان جایزه نوبل ادبیات) نتواند اعتبار و وجهه مخدوش خود را ترمیم کند، انتخاب برندگان این رشته به هیات یا نهاد دیگری سپرده خواهد شد.
به تازگی بنیاد نوبل در بیانیه ای اعلام کرد معتقد است آکادمی سوئد برای فراهم کردن زمینه تجدید اعتماد به این آکادمی گامهایی برداشته و قرار است اقدامات بیشتری نیز انجام دهد.
برندگان جوایز نوبل هر ساله در ماه اکتبر اعلام شده و جوایز در روز ۱۰ دسامبر که سالگرد مرگ آلفرد نوبل در سال ۱۸۹۶ است، اهدا می شود.

بزرگداشت هوشنگ ابتهاج و رحمت الله بدیعی در آلمان (تصویر2)
انجمن ایرانی - آلمانی "دیوان" اسفند ماه در شهر کلن برنامه متنوع و جذابی در گرامیداشت دو هنرمند برجسته و پر اثر، هوشنگ ابتهاج (سایه) و رحمت الله بدیعی برگزار کرد. در این برنامه دو فیلم در معرفی بیشتر دو هنرمند سرشناس پخش شد که فیلم اول از بهارک علیزاده، زندگینامه شاعر بلندپایه سایه بود و فیلم دوم گزارش زنده ای از بامداد اسماعیلی درباره استاد بدیعی. در این فیلم سخنان آقای بدیعی گزارش را صمیمی و گیرا کرده بود.
سپس آقای بدیعی قطعه ای در مایه اصفهان نواخت و پس از او سایه در بخش شعرخوانی با بیان خاطره های آفرینش هر سروده جمعیت را گاه به لبخند و گاه به اشک نزدیک کرد.

کتابخانه فاطمه ها و شعر شیرکو بیکس (تصویر3)
شاید شادمانه ترین خبر ماه، همت سه دختر جوان برای ساخت کتابخانهای باشد در روستای "ده کهان" از توابع کهنوج کرمان. آنها با شوق و ذوق این کتابخانه را برای دختران روستای شان سازمان دادند؛ کتابخانه ای با دیوارهای گلی و دری شکسته که می تواند روزنی سرشار از نور باشد به قلب دختران و زنان روستایی با سی و سه خانوار.
دست خالی و دل دریا وش آنان در ساخت این کتابخانه بار دیگر نشان داد که زنان این سرزمین هیچگاه در برابر هجوم سیاهی و تاریکی پا پس نمی کشند و یقین که این شعر شیرکو بیکس وصف آنان است:
تو فقط باد و باران هشتم ماه مارس نیستی/ تو ای دل انگیزِ شبهای تابستانی/ گیسوان شبهای پاییزی/ تو ای سوز/ بوران عشق/ تو نباشی/ چه کسی باشد؟! /زن، زن، زن، زن/ تو زندگی هستی.

نویسنده "ترنس" نامزد جایزه ادبیات زنان یک (تصویر4)
"آکوایکی امزی"، نویسنده سی و یک ساله نیجری که هویت جنسی خود را "نه زن و نه مرد" (ترنس) معرفی می کند، با اولین رمانش بنام "آب شیرین" در فهرست نامزدان دریافت جایزه ادبیات زنان بریتانیا قرار گرفت.
"آب شیرین" داستان کودکی است به نام "آدا" که با وجودی آکنده از روح "ایگبو" (مذهبی که آداب آن به "الهه زمین" مرتبط است) متولد می شود و الوهیت درون او پدر کاتولیکش را به چالش می کشد.
جایزه سی هزار پوندی ادبیات داستانی زنان از سال ۱۹۹۶ به صورت سالانه به بهترین نویسنده زن اهدا می شود که صرف نظر از ملیتش اثر داستانی خود را به زبان انگلیسی و در بازار کتاب بریتانیا منتشر کند.
سال گذشته "نیومی آلدرمن" برای کتاب "قدرت" این جایزه را از آن خود کرد. نام برنده این جایزه در ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

سینما/ تئاتر

آلفونسو کوارون سه اسکار ۲۰۱۹ را نصیب خود کرد (تصویر1)
۹۱مین دوره از مراسم اسکار برگزار شد. فیلم "کتاب سبز" با کسب سه جایزه، از جمله بهترین فیلم، موفقیتی بزرگ را جشن گرفت. دیگر برندهبزرگ این مراسم "آلفونسو کوارون" بود که به تنهایی سه جایزه برای فیلم "رُما" دریافت کرد. در این مراسم بعضی از برترینها و برندگان به ترتیب عبارت بودند از:
"کتاب سبز": اسکار برای بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلمنامه
"رُما": جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان و بهترین فیلمبرداری
"الیویا کلمن": جایزه بهترین بازیگر زن در فیلم "سوگلی".
"رامی ملک": بهترین بازیگر مرد در نقش "فردی مرکوری" در فیلم "راپسودی بوهمی"
"لیدی گاگا": جایزه بهترین ترانه بنام "کم عمق" برای فیلم "ستاره ای متولد شده است"
"لودویگ گرانسون": جایزه بهترین موسیقی متن برای فیلم "پلنگ سیاه"
"بلک کلنزمن": جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی
"پوست": جایزه بهترین فیلم کوتاه به کارگردانی "گارنا تیو" و "جیمی ری لیومن"
"نخستین انسان": جایزه بهترین جلوه های ویژه
"بائو": بهترین انیمیشن کوتاه
"پریود، ختم کلام": بهترین مستند کوتاه
"مرد عنکبوتی": بهترین انیمیشن
"ماهرشالا علی": بهترین بازیگر مکمل مرد
"راپسودی بوهمی": بهترین تدوین
آکادمی اسکار در این مراسم یاد ستارگان و شخصیتهای فیلم و سینما را که در سال گذشته میلادی از دنیا رفتند، گرامیداشت. به روی پرده تصاویر و گاه گوشههایی از فیلمهای آنان نمایش داده شد.

صدسال تنهایی "مارکز" بر صفحه تلویزیون جان می گیرد (تصویر5)
به همت شبکه جهانی "نت فلیکس" قرار است که رمان معروف "صد سال تنهایی"، اثر "گابریل گارسیا مارکز"، زینت بخش صفحات تلویزیونی در سراسر جهان گردد.
شرکت نت فلیکس اعلام کرد حق تولید سریالی بر اساس داستان این رمان را کسب کرده است. این سریال به زبان اصلی کتاب، یعنی اسپانیایی تولید می شود و زیرنویس خواهد داشت. این یکی از شروطی است که پسر نویسنده، "رادریگو گارسیا" برای اجازه تولید سریال تعیین کرده است. پسران گارسیا مارکز از تهیه کنندگان سریال خواهند بود. فیلمبرداری سریال قرار است در کلمبیا محل تولید این رمان جادویی انجام شود.
گارسیا مارکز "صد سال تنهایی" را در سال ۱۹۶۷ در سبک رئالیسم جادویی نوشت و به خاطر خلق این اثر در سال ۱۹۸۲ جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۴ در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

اینیاریتو رییس هیات داوران جشنواره کن شد (تصویر6)
دبیرخانه جشنواره فیلم کن اعلام کرد که "الخاندرو گونسالس اینیاریتو" ریاست هیات داوران هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده خواهد داشت.
الخاندرو گونسالس اینیاریتو که پیش از این در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم "بابل" جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن و جایزه هیات داوران بین المللی این جشنواره معتبر سینمایی را به دست آورده بود، در این باره گفت: "خون سینما در زمین جاری است و جشنواره فیلم کن هم قلب تپنده آن است. اعضای هیات داوران از این مزیت برخوردارند که نخستین تماشاگر آثار تازه همکاران شان هستند. این سبب خشنودی و در همان حال مسوولیت بزرگی ست که ما با عشق و تعهد [به سینما] آن را به عهده می گیریم."
در سال ۲۰۱۷ چیدمان "گوشت و شن" ساخته اینیاریتو درباره سختیهایی که مهاجران برای رسیدن به مقصد امنی تحمل میکنند، خبرساز شده بود. اینیاریتو در این اثر با استفاده از فن آوریهای نو، فضایی وسیع و چندروایی برای درک تجربه آوارگی به وجود آورده بود. افراد می توانستند در فضایی نسبتاً پهناور قدم بزنند و لحظاتی از زندگی پناهجویان را درک کنند.

دختری با آرزوهای شکلاتی (تصویر7)
نام نمایشنامه ایست که "کارینا ابرِله"، کارگردان ۳۲ سالهآلمانی، از زندگی دختری ایرانی به نام مهرنوش و خانواده اش و با استفاده از یک پروژکتور، چهار پشتی رنگین با نقش و نگاری سنتی، یک کره سفید و پرده ای کتانی، در شهر "بن"/ آلمان بروی صحنه برده است؛ داستان چهارده ماه آوارگی این خانواده در راه ترک وطن.
این نمایشنامه با الهام از رمان "سی و سه پل و یک چایخانه"، از مهرنوش زائری اصفهانی تنظیم شده است. در این رمان پدر پزشک مهرنوش و مادر پرستارش، در سال۱۹۸۵ تصمیم میگیرند همراه او و برادرش مهرداد، ایران در حال جنگ با عراق را ترک کنند. دلیل اصلی مهاجرت ناخواسته، احتمال فرستادن پسر ۱۴ سالهخانواده به جبهه جنگ است. از آن گذشته، قانونهای محدود کننده و ممنوعیتهای بی شماری که پس از به قدرت رسیدن آخوندهای مبتکر حکومت ولایت فقیه در ایران یکی پس از دیگری به اجرا در می آیند، زندگی آرام و بی دغدغهآنها را مختل میکنند. سرانجام سرپیچی از اجرای مقررات تحمیلیتازه وضعشده که به درگیری با پاسداران میانجامد، مزید بر علت می شود و زائریها را مجبور به فرار از زادگاه خود از راه ترکیه به آلمان میسازد.

موسیقی

از نجوای سنت تا غوغای پاپ (تصویر9)
نام کتابی است پژوهشی اثر محمود خوشنام که به تازگی توسط انتشارات فرهنگ جاوید و در تهران منتشر شده است .
محمود خوشنام (متولد ۱۳۱۴ در تهران)، پژوهشگر موسیقی ملی ایران، پیش از قیام سردبیری ماهنامه رودکی، از نشریات تاثیرگذار در زمینه موسیقی و هنر و ادبیات را به عهده داشت. او مدتی رییس بخش روابط عمومی سالن رودکی بود و سپس معاون هنری این تالار و عضو شورای عالی فرهنگ شد. او سالیان درازی است که در تبعید در آلمان زندگی میکند.
این اثر در ۹ فصل تنظیم شده: "موسیقی سنتی ایران"، "موسیقی نوآورانه سنتی"، "موسیقی پیشرو در ایران"، "موسیقی پاپ در ایران"، "طنین روستا: گشت وگذاری در موسیقی بومی ایران"، "موسیقی عامیانه شهری"، "موسیقی در سینمای ایران"، "نقد و نشر در موسیقی" و همچنین "موسیقی ایران در بوته نقد نخبگان".
خوشنام درباره چالشهای موسیقی ملی ایران در یک قرن گذشته می نویسد: "موسیقی در جامعه ایران بیش از هر نهاد فرهنگی دیگر شکننده بوده است. اختناق هزار و چهارصد ساله و نگاه سنتی جامعه، موسیقی ما را بیش از هر هنر دیگری آسیب پذیر کرده است … با این همه، در یکصد سال اخیر، موسیقیدانانی در ایران سر برآورده اند که نهایت کوشش خود را در بازگرداندن اعتبار فرهنگی و اجتماعی موسیقی به خرج دادهاند و قدمهای موثری برای نوسازی آن برداشتهاند. از این رو، موسیقی نوآورانهسنتی امروز ایران پس از دگردیسیهای چشمگیری که در فرم و محتوا داشته، افق درخشانی پیش روی ما گشوده است."


(منابع: جنگ خبر، رادیو زمانه، دویچه وله، رادیو فردا، صدای آمریکا، بی سی)

منبع: نبردخلق شماره 409، سه شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۶ مارس ۲۰۱۹