مسئول اصلی «شکافها، گُسَلها و پرتگاهها» کیست؟ - مهدی سامع



در حالی که کارگزاران نظام و به خصوص ایراهیم رئیسی، خصوص منصوب ولی فقیه بر مسند ریاست جمهوری، مشغول سفر درمانی هستند، همزمان رسانه های حکومتی برخی از حقایق تلخ جامعه ایران را پوشش می دهند. گرچه آنچه رسانه های حکومتی برملا می کنند از دید جامعه به فلاکت کشیده شده پنهان نیست، اما انتشار آن این فرصت را ایجاد می کند تا درد مشترک جامعه و همزمان وحدت حاکمان برای چپاول و سرکوب به طور شفاف برجسته شود. وقتی یک عضو مجلس ارتجاع در مخالفت با حداقل خواست معلمان مطرح می کند که «رتبه بندی [معلمان] سبب مطالبه می شود که چندین میلیون نفر از عزیزان فرهنگی را در مقابل دولت قرار می دهد» (نادران، همشهری، پنجشنبه ۲۹ مهر)، فرهنگیان کشور به خوبی پی می برند که گفتن «عزیزان فرهنگی» از جانب یک مجلس نشین برای آن به زبان آورده می شود که این «عزیزان» را پشت یک خواست حداقلی به شکلی قفل کنند که دنبال مطالبه گری برای خواستهای برحق خود نباشند. این را مردم به خوبی درک می کنند و برای همین است که درست در روزی که نادران در مجلس ارتجاع هشدار می دهد که به حداقل خواست معلمان پاسخ ندهید، کشاورزان رنجدیده و شجاع اصفهان در جلسه ای با حضور میرزایی، عضو مجلس از اصفهان فریاد می زنند که: «میرزایی پیگیر حق ما نشوید من تروریستم به هر کسی می‌خواهی بگو اول شماها رو بعد خودم را می ‌کُشم .... لعنت بر آن مدیران و رئیسها، خدا لعنت ‌تون کنه ... من مجلس را به مرده شور باغ رضوان اصفهان تشبیه می کنم ...»*
مهدی نظیفی، تحلیلگر اقتصادی روز چهارشنبه ۲۸ مهر در روزنامه جهان اقتصاد، مقاله ای با عنوان «شکافها تبدیل به گُسَلها و پرتگاهها می شود» نوشته و در آن چشم انداز «ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران» را مطرح کرده است. او در مورد ترکیب دولت رئیسی می نویسد: «افرادی اکنون بر سر کار آمده ‌اند که عادت کرده اند گرهی که با دست باز می ‌شود را با دندان و با هزینه ‌های بسیار باز کنند و از سوی دیگر به شرایط مردم و مصالح کشور بی اعتنا باشند. اکنون در شرایطی که به رکوردهای جدیدی از بکارگیری نظامیان در دولت رسیده ‌ایم بسیاری از کارشناسان نسبت به بازگشت انبوه نظامیان به عرصه فعالیتهای اقتصادی به ویژه سیستم بانکی ابراز نگرانی می ‌کنند. این در شرایطی است که کشور با بحرانهای پرشمار اقتصادی دست ‌و ‌پنجه نرم می‌کند و هر روز هم با چالش جدیدی مواجه است، در نتیجه، پیچیده تر شدن انبوه چالشها، فعالان اقتصادی را دچار انفعال در تصمیم ‌گیریهای اقتصادی می‌کند.»
وی عمق فاجعه را پیش بینی کرده و می نویسد: «درحالی که تیم اقتصادی دولت رفقای دوران دانشجویی خودشان در دانشگاه امام صادق را یکی پس از دیگری در پستهای حساس دولتی قرار می ‌دهند، درحالی که تعدادی از آنها در دولتهای سابق مجموعه آثار زیانباری را از اشتباهات فاحش به ‌ویژه در عملکرد اقتصادی بجای گذاشتند، آن ‌وقت عمق ماجرا بیشتر آشکار می‌ شود.» آن چه نویسنده این مقاله مطرح نکرده، سیاست نظام و به بیان دقیق تر سیاست ولی فقیه نظام است. آن چه او می نویسد، تصویر روشن از «دولت جوان حزب الهی» است که طراح آن ولی فقیه و مجری اصلی آن سپاه پاسداران است. با انتصاب رئیسی بر مسند ریاست جمهوری، ولی فقیه و سپاه پاسداران اطمینان دارند که یک مُهره گوش به فرمان را در اختیار دارند و با یاغیگری از نوع احمدی نژاد روبرو نمی شوند.
طی این چند ماه رئیسی به تکرار حرفهای خامنه ای پرداخته و آن را با سَفر درمانی تکمیل کرده است. او در دوشنبه ۲۶ مهر در تلویزیون حکومتی با طرح «اقتصاد مقاومتی» گفت: «ما کار اقتصاد مقاومتی را انشاالله دنبال خواهیم کرد و سفره و بازار و نان مردم را هم گره نمی ‌زنیم به ‌این مذاکرات.»
در رسانه های حکومتی از این گونه موارد به وفور دیده می شود. راهکار حکومت در برابر «شکافها، گُسَلها و پرتگاهها» که زمینه ساز شورش، خیزش و قیام است، به طور اساسی بر سرکوب استوار است. حکومت به موازات سرکوب، کلان تبلیغات دروغ و انحرافی به منظور ایجاد ترس از «تغییر» را اجرایی می کند. رژیم به سرعت تحولات و عمق تضادها به خوبی آگاه است و می داند که با مردم باید مقابله کند. برای همین هر روز طرح جدیدی را برای جلوگیری از کُنِش گسترده مردم سامان می دهد که آخرین آن راه ‌اندازی طرح «قرارگاه اجتماعی» یا «کفالت اجتماعی» به وسیله قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران و با کمک مساجد و ائمه جمعه است. امین توکلی ‌زاده، معاون اجتماعی شهرداری تهران، در گفت ‌و گویی که روزنامه «پیام ما» روز چهارشنبه، ۲۸ مهر، منتشر کرد با اشاره به وجود پنج «نقطه بحرانی» در پایتخت گفت: «در این دوره قرار است در کنار رسیدگی به کالبد شهر به جان و روح شهر هم رسیدگی بیشتری شود.» او این طرح را شامل سه ضلع «دستگاههای دولتی»، «نهادهای انقلابی» و «نیروهای جهادی» عنوان کرد. به نظر می رسد که این طرح بهانه ای برای ورود مستقیم بسیج در کنار نیروی انتظامی و به نوعی مانور حکومت نظامی در شرایط قیام باشد. زیرا خود این طرح به شکلی که مطرح شده از همان ابتدا با چالش جدی روبرو شد.
در عرصه تبلیغات، سیاست نظام تمرکز بر «حقانیت» همیشگی ولی فقیه و ترساندن مردم از «تغییر» با عنوانهای؛ ایجاد نا امنی، سوریه ای شدن، تجزیه کشور، گسترش خشونت و ... است. گفتمان سازیهای نهادهای امنیتی رژیم با کمک مستقیم و غیر مستقیم اصلاح طلبان حکومتی و نفوذیهای آنها در میان مخالفان اجرایی می شود. بخش اول این تدبیر، یعنی «برحق بودن» همیشگی ولی فقیه نقش محوری دارد. حامیان سینه چاک ولی فقیه و ذوب شدگان در ولایت که اکنون شاکِلِه دولت را تشکیل می دهند، ولی فقیه را به عَرش می برند و البته سود خود را می برند.
آخوند احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور، با بیان این که همراهی با ولایت ستون فقرات سیاست ما است گفت: «یکی از تفاوتهای اساسی و بسیار مهم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با سایر کشورها، وجود فرمانده معظم کل قوا در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که فردی مجتهد، فقیه، عارف و عاشق اهل بیت (ع) است و این در هیچ جای جهان دیده نمی شود.» (ایرنا، پنجشنبه ۸ مهر)
آخوند علم ‌الهدی در نماز جمعه روز ۹ مهر گفت: «در حقیقت اگر ما درست توجه کنیم در این دو سه جمله کوتاه مقام معظم رهبری فرمانی را صادر کردند و دستور یک حرکت جهادی به همه دادند به تعبیر دیگر یک فرمان جهاد بود و یک حکم جهادی بود که مقام معظم رهبری در این چند جمله صادر فرمودند ... جهاد برای همه رسانه ‌های مطبوعاتی و رسانه ‌های فضای مجازی فرمان جهاد به همه اینها بود فرمان جهاد به همه آمران به معروف و ناهیان از منکر اونهم جهاد تبیین .... برادران خواهران فرمان رهبری است فرمان جهاد است دقیقاً شما در مقابل این مسائل بایستید مقابله کنید برخورد کنید تبیین کنید و روشن کنید روشنگری بر حسب برداشت خودتان بر حسب تحلیل خودتان.» (تلویزیون آستان قدس رضوی)
چند سال پیش تعدادی از طرفداران گمنام مقام معظم یک «استفتاء» از خامنه ای بدین شرح پرسش کردند: «خواهشمند است در خصوص التزام به ولایت فقیه توضیح دهید. به عبارت دیگر چگونه باید عمل نمائیم تا بدانیم که به جانشین برحق آقا امام زمان اعتقاد و التزام کامل داریم.» پاسخ خامنه ای چنین است: «ولایت فقیه به معنای حاکمیت مجتهد جامع‌ الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌ ای است از ولایت ائمه‌ اطهار که همان ولایت رسول الله می ‌باشد و همین که از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین اطاعت کنید، نشانگر التزام کامل به آن است.»
به گُمانم این که چه کسانی «مجتهد جامع‌ الشرایط» بودن خامنه ای را تایید کرده اند، مساله اصلی نیست. مساله اصلی این است که او در راس حکومت و صاحب اختیار مطلق است. بنابراین نظام حاکم در کلیت آن که جمهوری اسلامی نامیده می شود و استبداد مذهبی ولایت فقیه و در راس آن ولی فقیه مسئول اصلی شکافها، گُسَلها و پرتگاههایی است که جامعه ایران را به تباهی و مردم را به فلاکت کشانده است.

* https://www.youtube.com/watch?v=TeGvtbjy01o

منبع: نبرد خلق شماره ۴۴۳، شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳ اکتبر ۲۰۲۱